IUT Metallurge

دانشجوی مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه صنعتی اصفهان

IUT Metallurge

دانشجوی مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه صنعتی اصفهان

IUT Metallurge

سلام دوستان!! وقت بخیر ...
یه دانشجوی موادی هستم. (البته رشته مواد و متالورژی. فکر بد به سرتون نزنه یه وقت!!!)
در حال گدروندن مقطع کارشناسی توی دانشگاه صنعتی اصفهانم. با مجازی شدن آموزش ها تحقیق ها و پروژه های کلاسی زیاد شد و منم این فکر که تحقیقاتمو به اشتراک بگذارم، به سرم زد. مطالب اندکی تخصصی و نیازمند حداقل پیشنیاز های رشته مواد هست. البته البته تموم تلاشم رو کردم بتونم جوری بنویسم که همه بتونن بفهمن و استفاده کنن. قطعا توی وبلاگم پست های متفرقه دیگه ای هم میزارم. ولی در کل چارچوب مطالب علمی و دانشگاهیه.
دوستان من "واقعا یاد گرفتن" و "علم آموزی" رو دوست دارم و مهم تر از اون اینه که به شدت یاد دادنش به بقیه رو هم دوست دارم. اصلا هدفم از ایجاد این وبلاگ همین بوده. خیلی خوشحال میشم بتونم به علم کسی، حتی خیلی خیلی کم، اضافه کنم.
از شمایی که اینجایی خواهشمندم به من کمک کنید. دیدگاهتون، نظر، پیشنهاد، انتقاد یا هر چیز دیگه ای که هست رو لطفا بهم بگین. من برای پیشرفت کاری که شروع کردم به شدت نیازمند کمک مخاطبم هستم. خوشحال میشم شمایی که اینو میخونی از اون دسته آدما باشی.
سالم وسلامت باشید همیشه...
با تشکر!!!

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

طبقه بندی موضوعی

بایگانی

توضیح:

کربن با آرایش الکترونی 1s2 2s2 2px1 2py1 می ­تواند پیوندهای صد در صد کووالانسی با خود ایجاد کند. این نوع آرایش، اوربیتال ­­های هیبریدی sp2 را ایجاد می ­کند که پیوند C-C در گرافیت از این دست خواهد بود. ولی اگر کربن به حالت برانگیخته درآید، آرایش الکترونی آن به صورت 1s2 2s1 2px1 2py1 2pz1 می شود و اوربیتال ­های هیبریدی از نوع sp3 خواهد بود.

در ساختار الماس، با اوربیتال ­های هیبریدی از نوع sp3 روبرو هستیم. در این حالت هر اتم کربن  با چهار اتم دیگر پیوند برقرار می­ کند. به صورتی که هر پیوند شامل 25% از اوریتال s و 75% از اوربیتال های p است. و ساختار به صورت تتراهدرال با زاویه 109.28° تشکیل می­ شود. بنابراین هر چهار الکترون لایه ظرفیت در پیوند شرکت می­ کند. از طرفی  فاصله بین لایه ظرفیت و هدایت در این ساختار زیاد است. به همین دلیل الماس از نظر هدایت الکتریکی عایق است.

همانطور که در بالا اشاره شد، در ساختار گرافیت اوربیتال های هیبریدی از نوع sp2 است و در یک صفحه با زاویه 120° قرار می­گیرند. در نتیجه هر اتم کربن فقط با سه اتم دیگر پیوند برقرار می­کند و ساختاری شبیه هگزاگونال تشکیل می­ دهد. بنابراین سه الکترون در پیوند شرکت می کند و یک الکترون به صورت آزاد خواهد ماند. از طرفی فاصله بین لایه ظرفیت و هدایت در گرافیت کم است و الکترون آزاد می ­تواند به لایه هدایت منتقل شود و هدایت الکتریکی صورت گیرد. به همین دلیل گرافیت رسانای جریان الکتریکی است.

 

نظر شما در مورد این مطلب چیست؟؟

خوشحال میشم با نظراتتون به بهبود مطالب کمک کنید. با تشکر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی