IUT Metallurge

دانشجوی مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه صنعتی اصفهان

IUT Metallurge

دانشجوی مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه صنعتی اصفهان

IUT Metallurge

سلام دوستان!! وقت بخیر ...
یه دانشجوی موادی هستم. (البته رشته مواد و متالورژی. فکر بد به سرتون نزنه یه وقت!!!)
در حال گدروندن مقطع کارشناسی توی دانشگاه صنعتی اصفهانم. با مجازی شدن آموزش ها تحقیق ها و پروژه های کلاسی زیاد شد و منم این فکر که تحقیقاتمو به اشتراک بگذارم، به سرم زد. مطالب اندکی تخصصی و نیازمند حداقل پیشنیاز های رشته مواد هست. البته البته تموم تلاشم رو کردم بتونم جوری بنویسم که همه بتونن بفهمن و استفاده کنن. قطعا توی وبلاگم پست های متفرقه دیگه ای هم میزارم. ولی در کل چارچوب مطالب علمی و دانشگاهیه.
دوستان من "واقعا یاد گرفتن" و "علم آموزی" رو دوست دارم و مهم تر از اون اینه که به شدت یاد دادنش به بقیه رو هم دوست دارم. اصلا هدفم از ایجاد این وبلاگ همین بوده. خیلی خوشحال میشم بتونم به علم کسی، حتی خیلی خیلی کم، اضافه کنم.
از شمایی که اینجایی خواهشمندم به من کمک کنید. دیدگاهتون، نظر، پیشنهاد، انتقاد یا هر چیز دیگه ای که هست رو لطفا بهم بگین. من برای پیشرفت کاری که شروع کردم به شدت نیازمند کمک مخاطبم هستم. خوشحال میشم شمایی که اینو میخونی از اون دسته آدما باشی.
سالم وسلامت باشید همیشه...
با تشکر!!!

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

طبقه بندی موضوعی

بایگانی

تشکیل تصویر در فیلم عکاسی AgBr

شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۰۷:۱۶ ب.ظ

 

مقدمه:

به طور خلاصه، مواد به دو صورت کریستالی و یا آمورف وجود دارد. در مواد کریستالی، ذرات تشکیل دهنده که می توانند به صورت اتم یا یون باشند، با نظم و قاعده خاصی کنار هم قرار گرفته اند. در عوض مواد آمورف از قاعده خاصی پیروی نمی کنند. کریستال ها یا بلور های تشکیل دهنده خود به چند شکل وجود دارند که معروف ترین آن ها شامل ساختمان های مکعبی ( sc,fcc,bcc) و هگزاگونال یا شش وجهی است.

باید بدانیم که هیچ یک از مواد کریستالی به صورت ایده آل نیستند. منظور از ایده آل یعنی اینکه همه اتم ها دقیقا در جای خود قرار نگرفته اند و دارای عیوبی هستند. این عیوب در خواص مختلف مواد تاثیر به سزایی دارند و وجود آن ها نه تنها مضر نیست، بلکه گاهی مفید خواهد بود و ما خود با روش هایی آن ها را در ماده بیشتر می کنیم. بنابراین وجود عیوب در ساختار کریستالی بد نیست.

عیوب کریستالی به انواع مختلفی دسته بندی می شوند. برخی در فلزات، برخی در سرامیک ها و برخی در هر دو نوع وجود دارند. یکی از عیوبی که در سرامیک ها وجود دارد، عیب فرانکل نامیده می شود. این عیب زمانی به وجود می آید که یک کاتیون محل خود را در شبکه ترک و به مناطقی تحت عنوان مناطق بین نشینی مهاجرت کند.

عیب فرانکل

 

 

 

 

 

 

با توجه به این مقدمه به بحث اصلی می پردازیم

توضیح:

عیوب فرانکل در تشکیل تصویر روی فیلم ­های عکاسی نقش اساسی دارند. فیلم ­های عکاسی با لایه ­ای از کریستال های AgBr به همراه مواد دیگری که برای ایجاد حساسیت اضافه می ­شوند، پوشانده شده­ اند. ساختار AgBr همانند NaCl است. بر خلاف بلورهای نمک طعام که در آن بیشتر عیوب از نوع شاتکی است، عیوب فرانکل در کریستال­ های نقره برومید بیشتر است. با توجه به عیوب فرانکل، کاتیون­ های نقره در مواضع بین ­نشینی ساختار قرار خواهند داشت. در طول فرایند عکس ­برداری الکترون ­های برانگیخته شده به فیلم عکاسی تابانده می ­شوند. الکترون ­ها باعث خنثی شدن کاتیون ­های نقره می­ شوند. اتم­ های نقره با مکانیزم نفوذ، خود را به سطح رسانده و با حداقل چهار اتم، جوانه ­های نقره تشکیل می ­شوند. این جوانه ­ها به عنوان یک کاتالیزور عمل می ­کنند و منجر به کاهش دانه ­های AgBr می ­شوند. به این ترتیب تصویر روی فیلم عکاسی تشکیل خواهد شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی